Wij vinden authenticiteit erg belangrijk. Jezelf mogen en durven zijn geeft de vrijheid om te groeien. Het kind ervaart daarbij allerlei positieve emoties als: je voelt je vrolijk en bent ontspannen. Het kind is ontvankelijk voor de aangeboden lesstof en durft fouten te maken, omdat dit hoort bij het leerproces. Het draagt bij aan het geluksgevoel van het kind en andere betrokkenen.
De gouden driehoek: Wij vinden een goede verbinding tussen alle mensen en processen erg belangrijk om optimaal tot leren te komen. De ouderbetrokkenheid tillen wij op een hoog niveau door er vanuit te gaan dat ouders betrokken zijn bij het leerproces van hun kind en waarbij wij ouders zien als educatief partner.
Wij willen continu groei realiseren voor alle kinderen en teamleden. Dit zien wij als onze kerntaak. Groei is zichtbaar in de groepen, wordt in kindgesprekken onder de aandacht gebracht en wordt tijdens Groeifolio gesprekken gedeeld met de ouders.
Een goede samenwerking en saamhorigheid vinden wij erg belangrijk. Het draagt bij aan het gevoel van verbondenheid en levert een hoger resultaat op.
Wij willen plezier hebben en behouden in het leren voor iedereen, omdat wij ervan overtuigd zijn dat je in een veilig en plezierig klimaat meer leert. Door het realiseren van een dynamische schooldag voor ieder kind komen wij toe aan de leerbehoefte van een ieder. Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen en afwisseling van activiteiten tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen.
Binnen ons onderwijs focussen wij ons op de acht basiswaarden: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van de competenties die daarbij horen zoals leren debatteren, omgaan met mensen die anders denken en je eigen mening vormen. Dat betekent dat onze school een plek is waar leerlingen op veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen en de leerkrachten rolmodel zijn bij de basiswaarden en competenties. De methode De Vreedzame school is hierbij leidend in ons onderwijsaanbod.